ACEL Connect

Ny ladeløsning skal gi sikrere fergestrøm

­

Mange nye el- og hybridferger skal inn på det norske fergenettet. Det at fergene må lades fra land ved hvert anløp, og at ladetiden kan være nede i fem minutter, har vist seg å by på utfordringer. ACEL AS mener de har funnet en god løsning.

Kraftoverføringen mellom land og ferge er en kritisk faktor i driften av el- og hybridferger, sier Kjell-Christian Krohn Dale, Business development manager i Acel Gruppen.

Vår løsning er en kompakt plugg som bruker vakuum. Vakuum holder pluggen sammenkoplet og reduserer faren for elektrisk overslag. Det er også bruken av vakuum som har gjort det mulig å gjøre Acel Power Plug, så kompakt og prisgunstig.

Acel Power Plug er utviklet for høyspent og lavspent lading. Høyspent lading er i ferd med å bli standard for å redusere ladestrømmen.

Skal tåle 30.000 årlige til- og frakoplinger i mange år

Behovet for en robust løsning med høy slitestyrke er stort. Fergene opererer i et krevende ytre miljø med sjøsprøyt, snø og vind. En ferge i fjordkryssing har i mange tilfeller mer enn 30.000 til- og frakoplinger i året. Krohn Dale forteller at Acel Power Plug er designet slik at om en del først må skiftes, skal det kunne utføres i løpet av den tiden en fjordkryssing tar.

­ En servicevennlig enhet er et hensyn vi har brukt mye tid på, sier han. ­ Ingen kan garantere at en løsning aldri skal feile, men det går an å forutse og designe inn den håndteringen som må til hvis en situasjon først oppstår.

Acel Power Plug er patentsøkt og klar til avsluttende testrunder. Versjonen som testes i denne omgang er beregnet for lading ved 11kV spenning og 500A. Testrunder har verifisert at pluggen håndterer de aktuelle strømmene med god margin.

 

Behovet for strømreserve på land

En annen viktig utfordring i dette bildet er at kraftnettet ved fergekaiene ikke alltid har den kapasiteten som skal til for å levere den ladeeffekten som behøves.  Dette problemet kan løses ved å ha en batteribank på land. Her er Acel leveringsklar med ACEL Shoreside løsning.

­ Det er avgjørende at vi kan levere en komplett løsning i samsvar med infrastrukturen på land, sier Krohn Dale. Han legger til at selskapet satser sterkt i det raskt voksende markedet for batteri- og hybridprosjekter.

­ Vi gjør en strategisk satsing og tar mål av oss til å være en foretrukket leverandør av både ladeanlegget på land og transmisjonssystemet som forbinder fartøyet med land. Det betyr at Acel vil levere alt mellom kraftnettet og batterisystemet om bord. 

 

Kontaktpersoner

No items found.

Andre poster

Ledelse i utvikling hos ACEL

Forrige uke gjennomførte vi første samling i lederutviklingsprogram i samarbeid med Symbio Consult med kolleger fra både Haf Power Solutions og ACEL. Programmet deres er designet for å styrke vår evne til å håndtere endringer, utvikle sterke team og drive selskapet fremover i en tid preget av transformasjon.

Les mer
ACEL AS signerer kontrakt med Green Yard Kleven

ACEL AS har signert kontrakt med Green Yard Kleven for levering av komplett elektroinstallasjon på fartøyet som skal bygges ved verftet i Ulsteinvik. Prosjektet starter umiddelbart og skal leveres andre halvdel av 2026. Fartøyet, som er bestilt av det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A., vil støtte operasjoner på Neptun Deep-prosjektet i Svartehavet.

Les mer
ACEL lander store kontrakter ved Ålesund Sjukehus

«I løpet av det siste året har ACEL AS inngått flere kontrakter ved Ålesund Sjukehus. Mye av dette har kommet til på grunn av ACEL sin brede kompetanse og dyktige medarbeidere. ACEL har over mange år vist god gjennomføringsevne på flere større utbygginger i vårt område og erfaringene vi har høstet tar vi nå med oss inn en spennende periode med arbeid på og ved Ålesund Sjukehus.» Øistein Hauge, Avdelingsleder for prosjektavdelingen.

Les mer
Vis flere poster